Mata Pelajaran : Matematik
Kelas : 1 Maju
Tarikh : 27.9.2012
Masa : 8.40 - 9.40 pagi ( 1 jam )
Bilangan Murid : 30 Orang
Bidang Pembelajaran :
Sukatan
dan Geometri
Topik/Tajuk : Ruang
Standard Kandungan :
Murid dibimbing untuk mengenal pasti bentuk tiga dimensi
(3D)
Standard Pembelajaran:
1.
Menamakan bentuk kuboid, kubus, kon,
pyramid tapak segiempat sama, silinder dan sfera.
2.
Memperihalkan permukaan, sisi dan
bucu bagi bentuk 3D
Standard Prestasi :B1D3E2
Menamakan bentuk 3D
B2D5E1
Menyatakan
cirri bentuk-bentuk 3D dan 2D
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid pernah melihat bentuk-bentuk 3D di persekitaran
sekolah seperti:
i) Kon (peralatan Pendidikan Jasmani)
ii) Kotak (kotak kasut, kotak tisu dll.)
iii) Bola
iv) Tin minuman
Niali-nilai Murni :
Bekerjasama, sabar dan jujur.
Bahan Bantu Mengajar :
Bentuk-bentuk 3D, lembaran kerja, CD
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Mengenal bentuk |
- Murid melihat video lagu mengenal bentuk 3-D - Murid menyanyikan lagu mengenal bentuk bersama-sama |
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Mengenal sifat-sifat bentuk |
- Berpandukan lirik lagu murid menyatakan bentuk 3D dan sifat-sifatnya. |
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Menamakan bentuk |
- .Permainan 'online' menamakan bentuk. -Murid melihat 'slide' sifat-sifat bentuk |
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Menonton video |
-Murid menonton video yang bertajuk : 'SIAPA SAYA' -Murid mendengar dengan teliti sifat dan bentuk 3 Dimensi - Murid menonton 'slide - SIAPA SAYA' |
|
Penilaian
(10 minit)
|
Lembaran kerja |
- Berdasarkan lirik lagu murid melengkapkan lembaran kerja. Latihan lembaran bertulis -Semak jawapan bersama rakan dan guru. |
|
Penutup
(5 minit)
|
Ulasan
Latihan Tayangan video |
-Imbas semula pelajaran
-Latihan lembaran kerja 2 -Tayangan video origami bentuk kiub |
No comments:
Post a Comment