Mata pelajaran : Dunia Seni Visual
Tahun : 3 Maju
Tarikh/Masa : 16.10.2012 / 8.30-9.30 pg
Bidang : Membuat Rekaan dan Corak
Aktiviti : Resis
Tajuk : Batik Tradisional
Masa : 60 minit
Pengetahuan Sedia Ada : Pelajar pernah menggunakan Krayon untuk mewarna
Objektif P&P ( hasil pembelajaran) : Pada akhir pelajaran murid dapat:-
1. Menyatakan dan membuat pemerhatian terhadap unsur seni dan prinsip rekaan
dalam menghasilkan corak.
2. Mengetahui dan memahami bahasa seni visual, media serta proses dan teknik
dalam menghasilkan corak.
3. Mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual, kefahaman media, serta
kemahiran proses dan teknik dalam penghasilan corak.
4. membuat apresiasi terhadap hasil karya sendiri dan rakan dengan memberikan
penekanan pada bahasa seni visual.
Keperluan:
Alatan : surat khabar, berus lukisan, span, pensil dan pemadam
Bahan : Kertas lukisan, air, warna air, krayon dan 'liquid paper'
BBM : Kain bercorak batik, peralan ICT(tayangan video, MS Powerpoint),
KBKK : Kreatif: Pelajar menjana idea dalam penghasilan karya
Penerapan Nilai : Kerjasama, cermat, bersih dan kemas
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
Masa : 5 minit
|
1.Guru menunjukkan pelbagai corak
teknik resis dengan menggunakan ‘power point presentation’.
2. Guru berinteraksi dengan murid
tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti garisan, jalinan, warna, irama
dan pergerakan serta kepelbagaian.
3. Guru bersoal jawab dengan murid
tentang media yang sesuai untuk membuat corak batik dengan menggunakan teknik
resis.
|
Murid
mendengar penerangan dari guru.
|
TKP- Verbal
|
Langkah 1
(Pemerhatian)
Masa : 10
minit
|
Guru
menunjukkan video (You Tube) cara menghasilkan corak batik dengan menggunakan
teknik resis.
|
Murid memberi
perhatian terhadap penerangan oleh guru dan tunjuk cara rakan murid.
|
TKP - Verbal
|
Langkah 2
(Penerokaan )
10 minit
|
1.Guru
bersoaljawab dengan murid berkaitan dengan video yang ditonton sebentar tadi.
2.Murid
menyatakan langkah-langkah yang perlu diikuti mengikut susunan (melukis,
mewarna dengan menggunakan krayon, menyapu warna air dan kemaskan corak
dengan menggunakan 'liquid paper').
|
Murid
memerhati tujuk ajar dari guru.
|
|
Langkah 3
(Penghasilan)
Masa : 30
minit
|
1.Murid
menjalankan aktiviti melukis corak batik dengan teknik resis mengikut
kreativiti.
2. Murid
mewarnakan corak batik dengan krayon.
3. Murid
menyapu warna air pada latar belakang kertas lukisan.
4. Murid
mengeringkan kertas lukisan di bawah sinar matahari.
5. Murid
melukis sempadan corak batik agar nampak lebih kemas dengan menggunakan
'liquid paper'.
|
1.Murid
membuat corak teknik resis di bawah bimbingan guru
2. Guru
memantau semasa aktiviti dijalankan oleh murid.
3. Murid
menghasilkan corak batik
|
Gabungan
pelbagai teknik
KBKK –
pelajar menjana idea
|
Penutup/
Appresiasi
Masa : 5
minit
|
1. Murid
mempamerkan hasil kerja.
2. Murid
berceritakan dan menyatakan perasaan semasa menghasilkan hasil kerja sendiri
kepada guru dan rakan.
- Guru
menggunakan persembahan MS-word sebagai panduan murid untuk bercerita dan
menyatakan perasaan.
3. Murid
memberi pelbagai cadangan untuk menggunakan teknik resis bagi rekaan yang
lain. Contohnya: batik bercorak abstrak, kad ucapan dan sebagainya.
|
Murid
menceritakan semula tentang hasil karya mereka
|
TKP –
kecerdasan verbal Linguistik
|
No comments:
Post a Comment